Informasjon og samfunnskontakt er organisasjoner med planlagt kommunikasjon med omgivelsene. Det er altså noe organisasjonene holder på med. Organisasjonene kan deles inn i tre grupper:
- Offentlige organisasjoner (stat, kommune, etat)
- Medlemsorganisasjoner (fagforeninger, idrettslag, religiøse grupper)
- Private bedrifter (vil selge varer eller tjenester)
For å kunne dele sine meninger, sitt tilbud, osv. til personer i målgruppen er det nødvendig for en organisasjon å drive med informasjon og samfunnskontakt.
Hva er forskjellen på informasjon og samfunnskontakt, PR, og markedsføring?
Informasjon og samfunnskontakt er både et fag og en yrkesgruppe (lære hvordan man skal gi god informasjon), de som har tatt dette faget arbeider som informatører eller kommunikatører. PR står for public relations. Bedrifter uten egen PR avdeling, kan kjøpe tjenester av PR-byråer. Markedsføring handler om å forstå kundenes behov, for så å tilby produkter og tjenester som møter behovene på en måte som atskiller seg fra konkurrerende tilbud
En systematisk måte å kartlegge omgivelsene på, er å finne ut hvem som er organisasjonenes interessenter.
- Normsettere: de som lager lover/regler
- Tilførere: De som leverer varer og tjenester organisasjonen er avhengig av
- Mottakere: Mottakere av det organisasjonen driver med
- Allierte: De som har samme interesser som organisasjonen
- Ad Hoc Allierte: De som er på samme lag i en bestemt sak
En interessegruppe er en organisasjon som har sterke interesser i en bestemt sak.
”Den offentlige mening” sies å være det folk flest mener. Dette er målt gjennom meningsmålinger.
PR-byråer hjelper organisasjoner med å tilrettelegge og styre kommunikasjon. PR er derfor ikke det samme som informasjon og samfunnskontakt. PR er opptatt av å bygge positive forbindelser, mens informasjon og samfunnskontakt kan ha en videre målsetting.
Hva menes med begrepet ”omdømme”?
En organisasjons rykte, eller den oppfatning folk har av organisasjoner eller bedrifter kalles omdømme. Definisjonen er: ”Hvordan en virksomhet oppfattes av opinionen og samfunnet”
24.08.2009
Abonner på:
Innlegg (Atom)