10.02.2010

Radio, 10. februar 2010

VG Reklame (0:40): Hvordan er stemningen i reklamen? Hvordan identifiserer vi oss med den? Hvem er målgruppen? Hva slags kontentum hører vi?

- To personer sitter på et offentlig sted med mye støy i bakgrunnen. Målgruppen kan være alle som leser avis, fra cirka 18 år og oppover. Kontentum er bakgrunnslyden, personer som snakker, går, osv.

Plateprating (1:22): Hva kjennetegner såkalt ”plateprating”? Hvordan forsøker de her å holde på lytteren? Fungerer det?

- Utlyser konkurranse i begynnelsen. Har en lett dialog som ikke virket etter manuskript, men impulser.

Månelanding (1:07): Lyden fra månelandingen har en dokumentarisk autoritet? Forklar hvorfor? Har den geografiske avstanden noe å si for kvaliteten på dette innslaget?

- Lyden har selvfølgelig en dokumentarisk autoritet ettersom at det første gang et menneske var på månen. Jeg tror ikke den geografiske avstanden har noe å si på kvaliteten, da en lydopptaker er en lydopptaker om den er på Mosby eller i Kina. Det har heller noe med utviklingen av mobile lydopptakere på denne tiden å gjøre.

Vebjørn Rodal (2:09): Direktesending er en av styrkene til radio. Føler du at det er lett å engasjere seg ved å lytte til dette innslaget? Føler du et menneskelig nærvær?

- Du blir engasjert av å høre på noen som er så engasjerte i å kommentere. Til og med personer som ikke interesserer seg for ski blir opphengt, mye grunnet fellesskapet og nasjonalismen. Du føler i tillegg at du er tilstede på grunn av nøye beskrivelser av hendelsene.

Varm Veum (00:56): Hvordan fungerer denne lydfortellingen? Hvilke virkemidler er brukt for å gjøre det dramatisk?

- Kontentum av bil som kjører. Bakgrunnsmusikk (jazz). Dyp fortellerstemme med innlevelse. Lyden er også veldig detaljert da du kan høre forteller puste, åpne og lukke munnen, osv.

Ingen kommentarer: